Tips Meredakan Batuk

Tips Meredakan Batuk

Tips Meredakan Batuk

Tips Meredakan Batuk

Banyak tumbuh-tumbuhan di sekitar yang boleh anda manfaatkan untuk meredakan batuk. Untuk membantu proses penyembuhan , anda boleh melaksanakan beberapa tindakan berikut.

Libatkan Otak Kanan

Mungkin ini tidak ada kaitannya dengan dunia perubatan. Tetapi , spesialis otak kanan di Indonesia , Ippho Santosa , menuliskan dalam buku “7 Keajaiban Rezeki” bahawa otak kanan ternyata menjadi ubat paling mujarab untuk menyembuhkan. Jika anda ingin tahu , sila membuktikannya sendiri -meski tidak ada jaminan untuk sembuh langsung.

Caranya mudah. Setiap kali anda minum ubat atau melaksanakan beberapa aktiviti yang dapat meredakan batuk di atas , selalu fikirkan bahawa anda akan sembuh hari itu juga. Memang proses kerja ubat tidak secepat itu juga , namun otak anda akan merakam apa yang anda fikirkan bahawa anda akan sembuh secepat mungkin. Terus lakukan sehingga anda benar-benar mantap dan yakin dalam hati bahawa batuk akan reda dengan segera.

Menghirup Stim dan Mengurut Dada

Maklumat kesiahatan Cara mengubati batuk yang satu ini benar-benar tradisional dan tidak memerlukan banyak materi apalagi peralatan. Anda hanya memanaskan air hingga mendidih , kemudian matikan apinya. Letakkan wajah anda di atas periuk sejauh beberapa sentimeter. Hirup wap panas yang keluar selama beberapa minit hingga hidung anda yang mampet akhir lendir yang mengendap boleh cair.

Kumur-kumur Dengan Air Garam

Belum terbukti secara ilmiah mengenai ini. Tetapi , garam diyakini berkemampuan menyerap cecair yang melekat pada susukan tekak yang menjadikan pembengkakan. Jika digabungkan dengan air hangat , maka dapat menjadi media untuk mengurangkan rasa gatal yang berlangsung di kawasan tekak.

Madu Baik Diminum Menjelang Tidur

Sebelum tidur di malam hari , anda boleh menerangkan penyelidikan ilmiah tentang minum dua sudu teh madu ketika beranjak tidur untuk membantu menyembuhkan batuk. Proses rawatan yang dilakukan oleh madu menyerupai dengan faedah supresan batuk dekstometrofan. Kegiatan ini sangat baik dilakukan oleh wanita hamil yang sedang batuk.

Konsumsi Air Hangat

Batuk yang dialami oleh anda biasanya disertai gatal pada bahagian tekak. Rasa tidak selesa yang timbul tentu membuat anda jengkel. Oleh karena itu , kurangkan rasa gatal dengan minum air hangat tawar atau teh hangat tanpa gula. Jika ingin sedikit ada rasa maka gunakan perasan lemon atau madu. Meminum air panas boleh membantu badan tetap terhidrasi dan menipiskan lendir yang menyumbat hidung.

Meski dianggap sebagai tindak balas , bukan penyakit , tetap saja ada kesan buruk dari batuk yang tak kunjung sembuh , salah satunya penyakit batuk kering. Untuk itu , maklumat kesihatan cara mengubati batuk berkahak dan kering di atas sudah seyogyanya anda lakukan (salah satu atau duanya) untuk meringankan batuk.

RECENT POSTS